Site icon BIT – MAN

חריג תאונה במתכוון – חלק א'

מודעות פרסומת

מאת : איתי חיון

בתחילת חודש אפריל אירע אירוע מצער של תאונת "פגע וברח" בקריית גת.

מתחקור של השוטרים בזירה, עולה כי הרקע לתאונה היה ויכוח שפרץ בין שלושה גברים שבמהלכו נדרס אחד הגברים ע"י הרכב בו ישבו השניים האחרים.

הפצוע נפגע באורח קשה ונפטר מפצעיו. הרכב עם שני החשודים נמלט מהמקום.

 

איזה ביטוח מכסה מקרה כזה ?

תעודת ביטוח החובה אמורה על פי החוק לכסות את כל נפגעי הגוף בתאונת דרכים – הנהג, הנוסעים או הולכי רגל, בלי קשר לאשמה של צד כלשהו בתאונה אך חשוב לשים לב, כי הפוליסה אינה מכסה נזק שנגרם במתכוון.

 

האם יש מישהו אחר שניתן לתבוע ?

באופן כללי, כאשר לרכב הפוגע אין ביטוח חובה או כאשר יש לו ביטוח חובה אך חברת הביטוח פשטה את הרגל או כאשר מדובר בתאונת "פגע וברח", נותר הנפגע בפני שוקת שבורה, שכן אין לו ממי לתבוע את הנזק שנגרם לו.

לכן חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) קבע כי במקרים אלו ניתן לתבוע את הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית) שהיא קרן פיצויים ציבורית באחריות הממשלה, אליה מפרישות חברות הביטוח אחוז מסוים מכל פוליסת ביטוח חובה שהן מוכרות.

אך חשוב לשים לב שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי במקרה של "מעשה שנעשה במתכוון" התאונה לא תיחשב כתאונת דרכים, והנפגע לא יהיה זכאי לפיצויים מכח החוק (כלומר הוא לא יוכל לתבוע את ביטוח החובה או את קרנית).

 

מדוע ?

מטרתו של חוק הפלת"ד היא לפצות אנשים שנפגעו בתאונות דרכים בשל שימוש רגיל ברכב למטרות תחבורה, כלומר החוק נועד לטפל בהיבט התעבורתי ולא בהיבט הפלילי שבו אנשים נפגעו בשל פעילות מכוונת שנעשתה באמצעות כלי רכב.

כאשר הפגיעה נעשתה במתכוון בכדי לגרום נזק לאדם אחר, השימוש ברכב הוא ככלי לגרימת נזק ולא לצרכים תחבורתיים.

 

אז מה ניתן לעשות במקרה כזה ?

במקרים של תאונה במתכוון עומדת לנפגע האפשרות לתבוע את הפוגע לפי פקודת הנזיקין. יש לציין כי בתביעה לפי פקודת הנזיקין יש חשיבות רבה לאשמת הפוגע וכי ניתן לקזז אשם תורם לנפגע במקרים מסוימים.

 

במאמר הבא נעסוק בשאלה :

מתי תיחשב תאונת דרכים כתאונה במתכוון ?

 

 

Exit mobile version
מעבר לסרגל הכלים